fbpx

Latviešu Nokia

Vakar, pāršķirstot avīzes, acīs iekrita virsrakstā lietotais vārdu salikums „Latviešu Nokia”. Tas man lika aizdomātie par to, ko šis jēdziens (sauksim šo vārdu salikumu tā) nozīmē. Jo vēl joprojām ik pa laikam izskan aicinājumi meklēt latviešu vai Latvijas „nokiju”. Ja pirms 5 gadiem šāds aicinājums šķita atbilstošs – Nokia bija liels, veiksmīgs un inovatīvs mazā valstī dibināts uzņēmums –, tad šobrīd Nokia grūti nosaukt par veiksmes stāstu, kuram sekot – pēdējo piecu gadu laikā Nokia vērtība ir nokritusies no 90 miljardiem ASV dolāru uz 16 miljardiem.

Taču Nokia piemērs ir vērā ņemams, jo parāda ka un kā:
1) ar inovācijām var izsisties arī neliels uzņēmums nelielā valstī un
2) informācijas tehnoloģiju tirgus ir tik dinamisks, ka uzņēmumi, kas vienā brīdī pārliecinoši dominē tirgū, dažu gadu laikā var zaudēt lielāko daļu tirgus; tāpēc valstij jāstimulē nevis atsevišķi uzņēmumi, bet nozares attīstība kopumā.

Līdzīgas problēmaskā Nokia  šobrīd ir arī BlackBerry ražotājam RIM. BlackBerry pirms 5 gadiem bija līderis viedtālruņu tirgū, taču šobrīd savas pozīcijas strauji zaudē. Savukārt uz Apple, kas ir viens no līderiem šobrīd, ienākšanu viedtālruņu tirgu eksperti (piemēram, Palm CEO Eds Koligans, Microsoft CEO Stīvs Balmers un Džons Dvoraks) tajā laikā raudzījās visai skeptiski.

Un vēl man ienāca prātā, ka vajadzētu nevis meklēt „nokiju” – nevis sekot kādam –, bet veidot un attīstīt kaut ko savu, ko nebijušu. Sekošana kādam nozīmē, ka tu neesi pirmais.

Share via
Copy link